W księgarniach od 23. listopada 2022 roku.
Zamów: Wydawnictwo Wielka Litera | empik.com
Książka pt. „Koneserzy kolejnego dnia. Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz według Artura Andrusa” z autografami do nabycia w Wydawnictwie Wielka Litera lub w zestawie z płytą pt. „Piosenki Korcza i Andrusa” na empik.com.
Artur Andrus rusza w trasę z Alicją Majewską i Włodzimierzem Korczem. Wybierz się razem z nimi!
Artur Andrus wyrusza w trasę koncertową z legendarnym artystycznym duetem – Alicją Majewską i Włodzimierzem Korczem. Słuchamy wielkich przebojów: „Być kobietą”, „Odkryjemy miłość nieznaną”, „Jeszcze się tam żagiel bieli” czy uwielbianej przez fanów serialu „07 zgłoś się” piosenki „Przed nocą i mgłą”.
Ta opowieść odkrywa przed nami niezwykłą, ciepłą, przyjacielską i pełną humoru relację tej pary artystów. Z właściwym sobie dowcipem, językową elegancją i brawurą prowadzi nas przez ich artystyczne i życiowe drogi. Drugiej takiej książki nie ma i długo nie będzie!
Wiem z doświadczenia: konferansjer czasem nie tylko zapowie, lecz także przepowie. Wydaje się, że coś palnął, że może to nawet głupie. A potem się okazuje, że miał rację. Za dowód profetycznych zdolności prowadzących niech posłużą autentyczne zapowiedzi występów bohaterów tej książki. Dwóch konferansjerów na dwóch różnych koncertach. Jeden zakończył słowami: „To nie żaden pic! To Alicja Majewska!”, drugi: „A teraz będzie z grubej rury! Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz!”. Obaj mieli rację.
Artur Andrus
Autor: Mariusz Jeliński
Grupa Wydawnicza KAW Sp. z o.o. i Telewizaja Polska S.A. - Waszawa 1997
Album zawiera wspomnienia artysów związanych z festiwalem opolskim, ponadto zestawienie laureatów i na koniec - wybrane plakaty anonusujące festiwale.
Cały rozdział z wspomnieniami Alicji Majewskiej przeczytaj z pdf, a tu jego zakończenie o tym, jak Wojciech Młynarski wpłynął na artystyczne emploi Alicji Majewskiej na festiwalu w 1986 roku, kiedy swoją premierę miała piosenka „Odkryjemy miłość nieznaną” (wyróżniona przez jury - wtedy, w koncercie „Premiery” nie przyznano nagrody głównej - przyznano trzy równorzędne wyróżnienia):
[...] Piosenka była „lekka, łatwa, przyjemna”, wreszcie przebój - wymyśliłam sobie, że tym razem mogę odejść od jakiejś dostojnej elegancji, prostoty i pokazać się w czymś efektownym. To była moda na gorseciki, koronki, dopasowane sukieneczki i pamiętam, że ja sobie taki kostium sprawiłam. Gorsecik przywiozłam wcześniej z zagranicy, troszkę był ciasny, więc kiedy krawcowa obszyła mi złotem ten gorsecik, to trudno mi było oddychać. Wąska spódniczka, w której ledwo się poruszałam. Jeszcze przed wyjazdem do Opola byłam za granicą i pamiętam, że w RFN w sklepie z napisem „Neue Mode” zobaczyłam buty na ogromnie wysokim koturnie, które właśnie miały być modne. Kupiłam te buty, ale ta moda przyszła do nas z sześcioletnim opóźnieniem - teraz pewnie mi się przydadzą. W każdym razie na próbę generalną, bywały wtedy takie, gdzie należało zaprezentować kostium w pełnych światłach dla kamer telewizyjnych - wyszłam bardzo z siebie dumna. Muzycy z orkiestry wydali przeciągły jęk na mój widok, bo chyba wyglądałam bardzo... kobieco! Co pawda miałam kłopoty z oddychaniem, a więc i ze śpiewaniem, ale cała dumna wróciłam do garderoby. Po chwili wszedł tam Wojtek Młynarski - oczekiwałam słów zachwytu.
Wojtek powiedział, że zaśpiewałam dobrze, to świetna piosenka ale - zapytał mnie:
- Czy Ty masz jakiś inny kostium?
Po trzygodzinnej dyskusji założyłam na siebie „prywatny”, skromny, zwykły płaszcz... i tak zaśpiewałam tę piosenkę!
Dziś przyznaję Wojtkowi rację!
Wydany przez Towarzystwo Przyjaciół Opola
Alicja Majewska wystąpiła 23 czerwca w amfiteatrze, w koncercie „Gwiazdy i piosenki” („Od Opola do Opola”), prezentującym piosenki wylansowane po ubiegłorocznym KFPP z piosenką „Podróżą każda miłość jest” (muzyka: Włodzimierz Korcz / słowa: Jonasz Kofta).
Nie brała udziału w konkursie, jednak odebrała Nagrodę Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego XXVI KFPP Opole '89 Za Indywidualność Artystyczną - zobacz pdf.
XXV Jubileuszowy Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu 1988 odbył się w dniach 23-25 czerwca 1988 r.
W koncercie „Przeboje gwiazd”, inaugurującym festiwal, Alicja Majewska zaśpiewała dwie piosenki: „Smutne do widzenia” i „W miłości słowa nic nie znaczą”.
Podziękowania od organizatorów festiwalu zobacz z zobacz pdf.
Piosenka pt. „Marsz samotnych kobiet” (muzyka: Włodzimierz Korcz / słowa: Wojciech Młynarski) otrzymała drugą nagrodę w konkursie.
Szczegółowe informacje zobacz z pdf.
Wydawca: Komitet Organizacyjny XXIII Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej, 25 lipca 1986 roku, nr 4.
„Odkryjemy miłość nieznaną” otrzymała jedno z trzech wyróżnień.
Szczegółowe informacje zobacz z pdf.
Kierownictwo artystyczne, scenariusz, reżyseria i konfenansjerka - Jan Pietrzak
Opracowanie muzyczne i akompaniament - Włodzimierz Korcz
Konsultacja artystyczna - Zbigniew Korpolewski
Tura w siedmiu największych miastach Australii w dniach 19-28 października 1984 roku.
zobacz z pdf
Program festiwalu wydany przez Towarzystwo Przyjaciół Opola.
Festiwal trwał od 30.06 do 03.07.1983 roku - w kolejnych dniach odbyły się: koncert jubileuszowy - „Dwadzieścia lat minęło”, rock w Opolu – „Muzyka w serca wstąpi nam”, koncert - „Premiery” i koncert finałowy - „Mikrofon i Ekran”.
W koncercie jubileuszowym, w dniu 30.06.1983 roku, Alicja Majewska zaśpiewała piosenki „Jeszcze się tam żagiel bieli” (muzyka: Włodzimierz Korcz / słowa: Wojciech Młynarski) i „Ballada mateńka” (muzyka: Włodzimierz Korcz / słowa: Tadeusz Ross).
Program pamiątkowy. Jan Wojewódka prezentuje 15-osobowy zespół znanych artystów polskiej estrady, radia i t.v. w programie rozrywkowym p.t. „Ach! Ta rodzinka”
Alicja Majewska po raz pierwszy w USA. Tura USA - Kanada: kwiecień, maj 1982 rok.
zobacz z pdf
Książeczka prezentująca sylwetki artystów biorących udział w konkursie festiwalu „Menschen und Meer” („Człowiek i morze”) w Rostock'u (NRD) w 1980 roku.
Grand Prix od jury za piosenkę „Jeszcze się tam żagiel bieli”.
Listę nagrodzonych wykonawców (Preistrager) zobacz z pdf.
Krajowa Agencja Wydawnicza.
Polskie wydawnictwo z siedzibą w Warszawie, działające w latach 1974–2004, do 1991 roku było częścią Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch”.
W 1991 roku, w wyniku przekształceń RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Krajowa Agencja Wydawnicza została przekształcona w przedsiębiorstwo państwowe Krajowa Agencja Wydawnicza Przedsiębiorstwo Państwowe.
W 1995 roku rozpoczął się proces prywatyzacji przedsiębiorstwa KAW. Od 2002 roku, przedsiębiorstwo znajdowało się w stanie likwidacji celem zaspokojenia roszczeń wierzycieli. W 2003 roku KAW wydała ostatnią książkę – „Zgrzyt otwierającej się bramy” Józefa Natansona.
Archiwum fotograficzne Krajowej Agencji Wydawniczej (około 181 000 jednostek archiwalnych) zostało przekazane do Narodowego Archiwum Cyfrowego. Większość fotografii dotyczy architektury miast i miasteczek, zabytków, krajobrazów, folkloru. Udokumentowane są również: życie politycznie, kulturalne, naukowe, przemysł i rolnictwo. Nośniki zdjęć są bardzo różnorodne: znajdują się tutaj negatywy, pozytywy, diapozytywy, stykówki oraz widokówki.
Krajowa Agencja Wydawnicza, Naczelna Redakcja Fonograficzna
Adnotacja na wewnętrznej stronie okładki:
Pierwsze płyty gramofonowe ze znakiem „Tonpress” KAW ukazały się w połowie 1975 roku, podczas Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Wykonawcami nagranych piosenek byli popularni piosenkarze polscy - Młynarski, Rosiewicz, zespół „Alibabki” i zespół „Dwa plus jeden”.
Wydane w 1975 roku single (27 pozycji katalogowych), głównie z muzyką rozrywkową, potwierdziły duże zapotrzebowanie na tego rodzaju edycje, a lansowane przez „Tonpress” melodie stawały się często przebojami, np. „Zakochany bałwan” w wyk. A. Rosiewicza z Asocjacją „Hagaw” (SM-1), „Ludzkie gadanie” w wyk. M. Rodowicz i S. Krajewskiego (S-22), „Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma” w wyk. M. Rodowicz i S. Borysa (SM-25)
W 1976 roku „Tonpress” wydał 32 pozycje katalogowe i nagrał 42 własne piosenki. Większość z nich stała się przebojami poszukiwanymi na rynku płytowym: „Parostatek” (S-30) i „Rysunek na szkle” (S-33) w wyk. K. Krawczyka, „Port piratów” (S-42) w wyk. „Czerwonych gitar”, „Myśmy są wojsko” w wyk. Daniela (I nagroda „Złoty pierścień” na X Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu). Jednocześnie „Tonpress” przyczynił się w dużym stopniu do spopularyzowania takich piosenek jak: „Sing-Sing” w wyk. M. Rodowicz (SM-44), „Ja na przekór wszystkim będę spać”, „Nasze pierwsze słowa” w wyk. A. Majewskiej (S-38).
Uznanie odbiorców i krytyków muzycznych uzyskały także dwa albumy dwupłytwe (S-47/58 S-49/50) wydane z okazji XVI Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jako absolutna nowość na naszym rynku fonograficznym, cieszyły się dużym powodzeniem wśród melomanów, podkreślając ich wysoki poziom edytorski
Debiut firmy „Tonpress” w sopockiej imprezie przyniósł jej reprezentantowi K. Krawczykowi, trzy nagrody: publiczności, dziennikarzy, i „Głosu Wybrzeża”.
Następnym krokien w kierunku uatrakcyjnienia repertuaru było wydanie pzez „Tonpress” w styczniu 1977 r. serii dyskotekowej, inaugurowanej pozycjami zagranicznymi: S-63 „A Fool in Love” i „The Rock” w wykonaniu zespołu Frankie Miller Band oraz „Tango Jalousie” i „Adelajda” w wykonaniu zespołu Arp Life.
Rozwijając się „Tonpress” podejmuje działania artystyczno-edytorskie na wielu innych odcinkach. Na rynku muzycznym zaczynają pojawiać się single z najnowszymi przebojami światowymi, zakupione przez KAW w ramach umów licencyjnych. Wydane przez „Tonpress” przeboje bardzo często towarzyszą występom piosenkarzy zagranicznych w Polsce, jak miało to miejsce w kwietniu 1977 r., gdy do Polski przyjechał słynny angielski zespół Smokie i równocześnie ukazał się singiel „Tonpressu” z nagraniami utworów: „Living Next Door to Alice” i „Don't Play Your Rock'n'roll to Me” w wykonaniu tegoż zespołu.
Na uwagę zasługują inspirowane i nagrywane przez „Tonpress” utwory czołowych twórców polskich w wykonaniu popularnych piosenkarzy takich jak Maryla Rodowicz, Alicja Majewska i inni.
Nasz katalog pozwoli Państwu zorientować się w dotychczasowych edycjach płytowych „Tonpress” (obejmujących okres od VI.1975 r. do XII.1977 r.) i być może zachęci do odwiedzania punktów sprzedaży RSW „Prasa - Książka - Ruch” oraz sklepu firmowego w Warszawie, przy ul. Rutkowskiego 35 (obok kina „Atlantic”), gdzie ukażą się następujące pozycje płytowe „Tonpressu”
Estrada Ziemi Lubuskiej
Broszura z audycji scenicznej, której premiera odbyła się 19 listopada 1977 roku w Zielonej Górze.
Konfenansjerem był Janusz Budzyński (ur. 08.08.1933r. - zm. 06.06.1990r.) - prywatnie, mąż Alicji Majewskiej.
Kto jeszcze tworzył to wydarzenie przeczytaj z pdf.
Alicja Majewska została laureatką „Gwoździa sezonu” w roku 1978 za to widowisko.
Wydawnictwo festiwalowe prezentujące uczestników konkursu i folder Polskich Nagrań przygotowane z okazji festiwalu w Sopoie w 1976 roku.
Alicja Majewska reprezentowała Polskie Nagrania „Muza” w konkursie na XVI Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie w Operze Leśnej.
Dni płytowe (dzień polski) - 25 sierpnia 1976 - „Gdy bywał zmierzch gdy ścichał świat” (muzyka: Piotr Figiel / słowa: Wojciech Jagielski)
Dni płytowe (dzień międzynarodowy) - 26 sierpnia 1976 - „Nasze pierwsze słowa” (muzyka: Adam Skorupka / słowa: Jan Zalewski)
Organizator: Pagart
Reżyser: Jerzy Gruza
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Milian
Prowadzący: Elżbieta Śmiarowski, Krzysztof Materna, Andrzej Jaroszewski
Wytwórnia zajmowała się głównie wydawaniem płyt z muzyką wykonywaną przez rodzimych artystów rozrywkowych, jazzowych oraz wykonujących muzykę poważną. W jej katalogu znajdują się również – wydawane na licencji – nagrania artystów zagranicznych, popularnych w Polsce w latach ubiegłych, głównie ze względu na ich udział w festiwalach muzycznych lub koncertach.
Historia Polskich Nagrań sięga czasów przed II wojną światową do angielsko-niemieckiej spółki „Odeon” powstałej ok. roku 1920.
Po wojnie w roku 1945 w siedzibie „Odeonu”, powołane zostały Polskie Zakłady Fonograficzne - zalążek późniejszych „Polskich Nagrań”. Nazwę firmy zmieniano wielokrotnie - w 1946 roku były to Zakłady Fonograficzne „Muza”, a od 1947 roku Warszawskie Zakłady Fonograficzne.
Rok 1953 przyniósł kolejne zmiany, w wyniku których powstały Zakłady Nagrań Dźwiękowych przy ul. Długiej 5 i Fabryka Płyt Gramofonowych "Muza" przy ul. Płockiej 13. Nastąpiła również wtedy technologiczna zmiana - rozdzielenie procesu wytwarzania płyt. Zakład Nagrań Dźwiękowych zajmował się nagraniami na taśmie magnetofonowej oraz przygotowywaniem materiału potrzebnego do produkcji płyt, natomiast Fabryka Płyt Gramofonowych "Muza" wykonywała matryce i prasowała płyty.
W 1955 roku Zakład Nagrań Dźwiękowych został przemianowany na Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Nagrania”. Rok później wchłonięta została Fabryka Płyt Gramofonowych i stąd dopiero 3 października 1956 roku, należy uznać za początek istnienia Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Nagrania”.
Od 1 lipca 2005 r. firma stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa pod nazwą POLSKIE NAGRANIA Sp. z o.o., natomiast w 2013 r. została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej i wystawiona na sprzedaż.
Zamieszczony folder Polskich Nagrań z nutami piosenki „Nasze pierwsze słowa” (muzyka: Adam Skorupka / słowa: Jan Zalewski) i notatką biograficzną o Alicji Majewskiej został wydany po festiwalu w Opolu w 1975 r. - notatkę biograficzną przeczytaj z pdf i nuty zobacz z pdf.
Polska Agencja Artystyczna „PAGART”
Agencja artystyczna powstała w Warszawie w 1957 roku, mająca na celu m.in. promowanie polskich artystów.
Agencja umożliwiała występy wielu gwiazdom polskiej estrady, była także współorganizatorem festiwali w Sopocie, pośredniczyła także w sprowadzaniu do kraju artystów zagranicznych.
W latach 90. XX wieku agencja została rozwiązana.
Siedziba agencji mieściła się w Warszawie z tyłu Teatru Wielkiego przy pl. Piłsudskiego 9 [wtedy pl. Zwycięstwa].
Urodziła się w Petersburgu 7 maja 1910 r.
Wspomnienie, jakie ukazało się w Gazecie Stołecznej nr 290, wydanie z dnia 11/12/1998 NEKROLOGI, str. 22, MARIA MEGLICKA [podpis] zobacz z pdf.
Można też zapoznać się z publikacjami Olgi Łady na bibliotekapiosenki.pl, jednak brakuje biografii.
Alicja Majewska należała do zespołu od 1971 roku, kiedy kierownictwo muzyczne objął kompozytor Antoni Kopff. To on zaangażował do Partity Annę Pietrzak i Alicję Majewską. Skład zespołu zmieniał się wielokrotnie, zainteresowani historią zespołu mogą znaleźć informacje na partita.pl. Na pierwszym zamieszczonym zdjęciu, prawdopodobnie z 1972 roku, widzimy (od lewej): Andrzeja Frajndta, Ludmiłę Zamojską, Alicję Majewską, Annę Pietrzak i Bronisława Kornausa. Na drugim zdjęciu, wykonanym w czasie festiwalu w Sopocie w 1973 roku, w składzie zespołu jest jeszcze Marek Niedzielko.